ایران امروز شنبه تا سه شنبه از ساعت 11:30 به مدت 70

نظرسنجی موفق در بردارنده طیف وسیعی از مردم است/ نظرسنجی ها باید از جانبداری ها به دور باشد

در شانزدهمین برنامه انتخاباتی «ایران امروز»، دوشنبه 17 خرداد، حجت‌الاسلام محمدحسین پیریایی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و افکارسنجی و مهدی رفیعی، سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران بود.

1400/03/17
|
13:00

در شانزدهمین برنامه انتخاباتی «ایران امروز»، دوشنبه 17 خرداد، حجت‌الاسلام محمدحسین پیریایی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و افکارسنجی و مهدی رفیعی، سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران بود.

• موسسات نظر سنجی باید مستقل از حاکمیت و جناح های سیاسی عمل کنند
به گزارش شبکه رادیویی ایران، حجت‌الاسلام محمدحسین پیریایی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و افکارسنجی مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه ایران امروز به موضوع کارکرد نظرسنجی‌ها و میزان اعتبارآن‌ها در جریان انتخابات پرداخت و گفت: پایگاه های نظرسنجی‌ اعتبار خود را از مردم می گیرند.
وی در ادامه افزود: در گزینه های ریاست جمهوری موضوعاتی مثل کارآمدی، برنامه محوری، تسلط بر اجرا و صداقت با مردم؛ معیارهای مهمی است که موسسات نظر سنجی می تواند بواسطه آن نامزدها را بررسی کند و از طریق آن به یافته های خوبی دست یابد.
رییس مرکز اطلاع‌رسانی و افکارسنجی مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگر با بیان اینکه نمونه نظرسنجی موفق در بردارنده سلایق گروه های سنی و اقشار مختلف است، افزود: در بسیاری از نظرسنجی های انجام شده در فضای مجازی اگرچه ممکن است به لحاظ تعداد، گستردگی زیادی داشته باشند اما چون از تنوع برخوردار نیست، نمی تواند معتبر باشد.
وی اضافه کرد: جریانی هایی که با آدرس غلط دادن به جامعه، به دنبال جانبداری از گروه خاص و اهداف خود هستند نظر سنجی آنها نمی تواند اعتبار داشته باشد.
حجت‌الاسلام محمدحسین پیریایی با بیان اینکه موسسات نظر سنجی باید مستقل از حاکمیت و جناح های سیاسی عمل کنند، افزود: مراکز نظر سنجی برای رسیدن به پاسخ درست باید سوالات خود را به شکلی مستقل و بدون گرایش های جانبدار انجام دهند.

• در ایران مراکز نظرسنجی کاملا مستقل وجود ندارد
در بخش دیگر این گفت و گوی رادیویی، مهدی رفیعی، سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به موضوع برنامه پرداخت و گفت: رخدادهایی نظیر انتخابات می تواند معیار خوبی برای سنجش موسسات نظر سنجی باشد در واقع اگر موسسه ای در نظرسنجی های انتخاباتی درست عمل کند می تواند در نظرسنجی های دیگر اعتماد بیشتری به دست آورد.
وی در ادامه با بیان اینکه تجربه ها نشان می دهد جهت انتخابات در ایران در طول دوره انتخابات تغییر می یابد، افزود: از آنجا که دوران تبلیغات در ایران کوتاه است؛ همین عامل باعث چنین رخدادی می شود.
سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در بخش دیگر خاطر نشان کرد: ایران شامل گروه و اقوام مختلفی است و برای موفقیت در نظر سنجی ها نمونه مورد نظر باید متشکل از تمامی بخش ها و گروه های مختلف باشد.
وی در ادامه به میزان استقلال مراکز نظرسنجی در ایران اشاره کرد و گفت: در ایران مراکز نظرسنجی کاملا مستقل وجود ندارد و همه مراکز در حد نسبی و معمول هستند. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران یکی از مراکزی است که توانسته در ایران تا حدی موفق عمل کند.
وی به میزان مشارکت مردم در انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: در میزان مشارکت مردم آنچه که امروز در نظرسنجی ها می بینیم قطعا با هفته آینده تفاوت خواهد داشت.

دسترسی سریع
ایران امروز