جشنواره‌های تئاتری نیمه دوم سال: فرصت یا فیلم‌سوزی؟ برگزیدگان باغچه‌بان و پانتومیم زنجان معرفی شدند.

در حالی كه نیمه دوم سال شاهد هجوم جشنواره‌های تئاتر و سینما است، برنامه عصر هنر رادیو ایران با مصطفی محمودی، كارشناس سینما و تئاتر، به انتقاد از تمركز جشنواره‌ها در مهر تا بهمن پرداخت و برگزیدگان سومین جشنواره ملی تئاتر كودك و نوجوان باغچه‌بان مرند و چهارمین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان را معرفی كرد. این تمركز، منجر به فیلم‌سوزی در اكران عمومی و كمبود رویداد در نیمه اول سال شده است.

1404/10/07
|
10:15
|

به گزارش روابط عمومی رادیو ایران ،برنامه عصر هنر، با مصطفی محمودی، كارشناس برجسته سینما و تئاتر، به بررسی وضعیت جشنواره‌های نمایشی پرداخت. نیمه دوم سال، به ویژه از مهرماه به بعد، همیشه اوج برگزاری جشنواره‌های تئاتری و سینمایی است. محمودی با اشاره به این الگو، گفت:چرا برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص بودجه‌ها به گونه‌ای نیست كه جشنواره‌ها در طول سال توزیع شوند و نیمه اول سال نیز از این رویدادها بهره‌مند باشد؟این تمركز نامتوازن، مشكلات جدی ایجاد كرده است. در حوزه سینما، اصطلاح فیلم‌سوزی رواج یافته است.یعنی از مهر تا دی یا بهمن پیش از جشنواره فیلم فجر حجم عظیمی از فیلم‌ها به طور همزمان اكران می‌شوند كه اغلب دیده نمی‌شوند. این رویكرد نه تنها فرصت نمایش مناسب را از فیلم‌ها سلب می‌كند، بلكه بازار را اشباع كرده و كیفیت تجربه مخاطبان را كاهش می‌دهد. محمودی پیشنهاد كرد بودجه‌ها به صورت فصلی تقسیم شود تا اكران و جشنواره‌ها در تمام سال پراكنده گردند و تئاتر و سینما نفس بكشند.
سومین دوره جشنواره ملی تئاتر كودك و نوجوان به دبیری سعید سلطان‌پور در شهر مرند برگزار گردید. این رویداد با استقبال گسترده هنرمندان جوان روبرو شد و در نهایت، دو نمایش برتر معرفی شدند .برگزیدگان در بخش‌های مختلف مسابقه، جوایزی دریافت كردند كه نشان‌دهنده پتانسیل بالای تئاتر كودك و نوجوان در ایران است. محمودی این جشنواره را قدمی مثبت برای پرورش نسل جدید هنرمندان دانست و ابراز امیدواری كرد كه حمایت‌های مالی پایدار، تكرار آن را تضمین كند.
همزمان، آیین پایانی چهارمین جشنواره بین‌المللی پانتومیم استان زنجان هفته گذشته در فرهنگ‌سرای امام خمینی زنجان برگزار شد. این جشنواره سال‌هاست با دبیری ساسان قجر هنرمند عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون با دست خالی اما با اراده‌ای پولادین اجرا می‌شود. از 56 اثر ارسالی به دبیرخانه، 12 اثر به بخش رقابتی راه یافتند. در بخش‌های تخصصی، نمایش‌هایی در حوزه كودك و نوجوان، مونومایم، میم و درام برگزیده شدند. ویژگی برجسته این رویداد، تفكیك شاخه‌های پانتومیم است: بخش جداگانه برای كودك و نوجوان، كه عمق هنری را افزایش داده است.پانتومیم هنری فراموش‌شده است كه امكانات و بودجه هنگفتی نمی‌طلبد، اما به بازیگران پرورش‌یافته و قوی نیاز دارد. وی خواستار حمایت گسترده‌تر نهادها شد تا این جشنواره ملی و بین‌المللی گردد. امیدواریم با بودجه مناسب، پانتومیم احیا شود و جایگاه واقعی‌اش را در صحنه‌های ایران باز یابد.
در بخش دیگری از گفت‌وگو، به چالش‌های جشنواره تئاتر دانشجویی پرداخته شد. این رویداد در سال‌های اخیر با مشكلاتی روبرو بوده، زیرا كاملاً دولتی شده و از حالت مستقل خارج گشته است. دانشجو روحیه پرسشگر و جستجوگری دارد. گاهی آثارشان زبان تند و تیزی به كار می‌برند كه به نظر من مشكلی نیست. این جوانان آینده حرفه‌ای تئاتر را می‌سازند و باید از آن‌ها حمایت شود. محمودی هشدار داد كه عدم توجه به این جشنواره، خلأ جدی در پرورش استعدادها ایجاد می‌كند و نهادهای فرهنگی باید استقلال آن را بازگردانند.
تمركز جشنواره‌ها در نیمه دوم سال نه تنها برنامه‌ریزی ضعیف را نشان می‌دهد، بلكه فرصت‌های برابر را از هنرمندان نیمه اول سال سلب می‌كند. محمودی در پایان تأكید كرد: تئاتر نیاز به توزیع متوازن رویدادها دارد تا هم هنرمندان فرصت بروز بیابند و هم مخاطبان در تمام سال بهره‌مند شوند. تحولات جشنواره‌ای همچنان در دستور كار عصر هنر خواهد بود و گزارش‌های تكمیلی ارائه می‌شود. برنامه عصر هنر رادیو ایران، با این بررسی‌ها، صدای نگرانی هنرمندان را به گوش مسئولان میرساند.
رادیو ایران از هنرمندان، دانشجویان و علاقه‌مندان دعوت می‌كند نظرات خود را درباره این موضوع از طریق سایت و شبكه‌های اجتماعی ارسال كنند.

دسترسی سریع