زبان شعر نزار قبانی لطیفترین است در بخشی از برنامك یارا حقیقی دانشآموخته زبان و ادب فارسی آمده، نزار قبانی دیوار بلند میان زبان ادبی و روزمره را برداشت و شعر را به نام روزانه تبدیل كرد >2 روز پیش
خوانندگان یاچی لحن و بیان اشتباهی دارند رضا فانی شاعر و منتقد در برنامه باغهنر گفت: اگر شعر را كنار بگذاریم این ترانه ملودی و تنظیم قابل قبولی دارد هر چند ملودی و هارمونی تكراریست و در آثار خوانندگان دیگر بارها دیده شده است. >5 روز پیش
شاعری عرب عاشق زبان فارسی نزار قبانی شاعر عرب: در جهان عرب عشق یك زندانی است و من میخواهم آن را آزاد كنم. >9 روز پیش
جوونیم رفت شاعرانگی ندارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد در برنامه باغهنر گفت: شاعر ترانه جوونیم رفت به زبانی ساده و معمولی مفاهیمی چون ناامیدی و اشتیاق به ادامه را بیان كرده است. >12 روز پیش
12 اثرم در باب امامرضا (ع) است محمود پوروهاب در برنامه باغهنر میگوید: 35 است كه برای كودك و نوجوان شعر و داستان میگویم 90درصد آثارم شامل رمان و داستانهای آیینی است. >14 روز پیش
حسن مهدی اعتباری ذوق هنری زیادی دارد مرتضی لطفی خواننده و معلمآواز در برنامه باغهنر میگوید: حسن مهدی اعتباری در بیان ترانه لحظه رفتن از بهترین جای صدای خود استفاده كرده است. >19 روز پیش
در بیخبر كلمات به خوبی شنیدن نمیشود خلیل شفیعی شاعر و منتقد در برنامه باغهنر گفت: تكرار بیهدف كلمه ایماهمن در آغاز ترانه نشان از كممایگی واژگانی شاعر دارد، این تكرار بدون ایجاد بار معنایی تازه تنها وزن را پر كرده است. >26 روز پیش
سطح ترانه سكوت بسیار پایین است خلیل شفیعی شاعر و منتقد در باغ هنرگفت: در آغاز ترانه سكوت كلمات تنگ دلم و خوابیدن روی دستهای تو نوعی تركیب دمدستی است. >30 روز پیش
فردوسی گوهری گرانسنگ است گووانمهر اسماعیلپور كارگردان تتاتر گفت: هرچند كه این شاعر تمامی عمرش را صرف هویت، فرهنگ و زبان كرد اما باز نمیتوان صد درصد كار را بر دوش او گذاشت. >1 ماه پیش
در جنگ 12روزه از نزدیك شاهد رویدادها بودم تكتم حسینی شاعر اهل افغانستان در برنامه باغهنر میگوید: همیشه به ایران عشق داشتهام، همین عشق مرا به نوشتن واداشته است. >1 ماه پیش
در سووشون صدای خواننده كوك است خلیل شفیعی شاعر و منتقد در باغهنر گفت: در ترانه سووشون 7 بار از واژه مرا استفاده شده این تكرار به ترانه آسیبزده است. >2 ماه پیش
تاثیر صدای خواننده بر ترانه خلیل شفیعی شاعر و منتقد در باغهنر میگوید:در ترانه مرد نقرهای احساسات ملیگرایانه پررنگ دیده میشود و حس غرور ملی را در دل مخاطب تحریك میكند. >2 ماه پیش
ستاره میشی هدفش جذب مخاطب بوده است خلیل شفیعی شاعر و منتقد در این باره گفت: در ترانه ستاره میشی تعداد ضمیرهای تو بسیار زیاد است؛ این در حالیست كه شاعر میتوانست از واژههای دیگر نیز استفادهكند. >2 ماه پیش
انعكاس اتفاقات روزمره زندگی در اشعار شاعران هندی امیر الهامی كارشناس در مستند ایران میگوید: شاعران سبك هندی اتقاقات روزمره زندگی را در شعر خود انعكاس میدادند. >2 ماه پیش
میدان مبارزه امروز مانند گذشته نیست سید علیرضا مهرداد یكی از راویان دوران دفاع مقدس در برنامه تا پای جان برای ایران گفت: چهرههای فرهنگی و هنری، نویسندگان و شاعران پای كار آمده اند و در راه میهن هر چه داشتند گذاشتند. >3 ماه پیش
نقد و بررسی موسیقی حسن مهدی اعتباری خواننده و معلمآواز در باغهنر گفت: امشب قطعه ترانهای با صدا و شعر و آهنگسازی از مازیار لشنی است. تنظیم این كار را نیز حامد برادران انجام داده است. >3 ماه پیش
فراز دوم دیپاچه شاهنامه فردوسی محمدجعفر محمدزاده پژوهشگر زبان و ادب فارسی در پارسی گویان گفت: فراز دوم دیپاچه شاهنامه فردوسی گفتاری در ستایش خرد است، این شاعر در بیت نخست شاهنامه پروردگار را به خداوند جان و خرد می شناسد. >4 ماه پیش
كوچ شروع تاثیرگذاری داشته است خلیل شفیعی شاعر و منتقد در باغهنر گفت: شروع تاثیرگذار ترانه كوچ با بازی عاطفی میان حادثه و دیوانگی و استفاده از آرایه تكرار دیوانه بار احساسی را تقویت كرده و دلبستگی عمیقی را نشان میدهد. >4 ماه پیش
حضور كشورهای همسایه در نمایشگاه كتاب تهران یدالله گودرزی شاعر، پژوهشگر، مترجم و ترانهنویس ایرانی در برنامه باغهنر گفت: ترجمه رمان سرزمین زیكولا نوشته عمر عبدالحمید و پرندهای از شرق نوشته توفیقالحكیم و ترجمه دو مجموعه شعر از محمود درویش شاعر مبارز فلسطینی روانه بازاركردهام. >4 ماه پیش
ساعتدیواری تصویرسازی شاعرانهای داشته است حسن مهدی اعتباری خواننده و معلمآواز در برنامه باغهنر گفت: ترانه و موسیقی ساعت دیواری در سبك غمگین ساختهشده است؛ این نوع موسیقی جامعه را به سمت غمگینی بیشتر میبرد، >4 ماه پیش
پندهای فردوسی در شاهنامه محمدجعفر محمدزاده استاد و پژوهشگر زبان و ادب فارسی میگوید: فردوسی در كنار داستانهای پهلوانی و اساطیری به مخاطبان خود پندهای انسانسازی نیز میدهد. این پندها اغلب از زبان شاه و پهلوان و شخصی گفته شده است. >4 ماه پیش
گوشهبهگوشه مشكلی در فن بیان ندارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد ادبی در برنامه باغهنر میگوید:زبان ساده، عامیانه و صمیمی ترانه گوشهبهگوشه، ارتباط با مخاطب را سرعت داده است. >5 ماه پیش
رندی در اشعار حافظ شیراز دكتر محمدزاده كارشناس و پژوهشگر زبان و ادب فارسی در برنامه پارسیگویان میگوید: بسیاری تلاش كردند برای حافظ قالب و قامت و تخصص تعریفكنند اما اشعار این شاعر بزرگ ایرانی به قدری زیباست كه نمی توان او را در یك قالب و لقب و عنوان قرار داد. >5 ماه پیش
علیرضا قربانی همتراز همایون شجریان است خلیل شفیعی شاعر و منتقدادبی در برنامه باغهنر گفت: در ترانه شیدا خنده به عنوان خاطره و دیدار به عنوان منظره استعارههای لطیفی هستند كه ذهن را به سمت زیبایی فراموششده میبرد. >5 ماه پیش
شرح غزلیات سعدی پیشكش به مخاطبان فرح نیازكار نویسنده كتاب شرح غزلیات سعدی میگوید: این كتاب با استفاده از نسخههای تصحیح شده استادان این حوزه، به بررسی غزلهای دشوار سعدی شیراز پرداخته است. >5 ماه پیش
شاعری كه دلش خودش را میخواست احمد امیرخلیلی در برنامه باغهنر گفت: انسان شایستهترین كلمهای است كه میتوان به گواه دوستان و اطرافیان استاد، به محمدعلی بهمنی نسبت داد. >5 ماه پیش
دیوانحافظ و طاقچه مادربزرگ مادربزرگ راست میگفت حافظ با انسان حرف میزند و حال آدمی را بازگو میكند. >5 ماه پیش
تلفیق دو صدا كار بمان با من بمان زیباتر كرده است خلیل شفیعی شاعر و منتقد در برنامه باغهنر گفت: در ترانه«بمان با من بمان» تكراركلمه«بمان» به لحاظ موسیقیایی سك نوع حس تمنا، خواهش و وابستگی عاطفی را ایجاد كرده است. >5 ماه پیش
نسبت به عطار كمكاری شده است یدالله گودرزی میگوید:عطار مثل كوهیخی است كه ما فقط بخش كوچكی از آن را شناختهایم.شناختن كامل نیازمند همت و تلاش محققان است. >5 ماه پیش
حرفبزن؛آهنگسازی بسیار زیبایی دارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد در نقد ترانه حرفبزن میگوید:آوردن دو واژه دستكمگرفتن و قابلنداشتن به شكل عامیانه نقطه قوت این اثر در آغاز ترانه بوده است. >5 ماه پیش
خواننده برمیابمونم ساده اجرا شده است خلیل شفیعی شاعر و منتقد در برنامه باغهنر گفت: شاعر در دو بیت اول ترانه برم یا بمونم از آرایههای تشبیه و استعاره، زبان محاوره و تناقض اندیشه استفاده كرده است. >6 ماه پیش
سینا شعبانخانی تكنیكهای خوبی به آواز میدهد خلیل شفیعی شاعر و منتقد در برنامه باغهنر گفت: در نیمبیت اول شب مهتابی كلمات دمقم و بیرمقم موسیقی خوبی را ایجاد كرده است. >6 ماه پیش
در زبان فارسی كلمهای به نام میسپره وجود ندارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد میگوید: در این بیت اول ترانه عاشقم واژگان دلهره و میسپره هم قافیه با یكدیگر نیستند. >7 ماه پیش
اَلمِنَّةُلِلَّه كه درِ میكده باز است حسین آهی مجری برنامه تماشاگهراز میگوید: در كتاب علامه قزوینی فعل «بیاید» در بیت هشتم این غزل به اشتباه آورده شده كلمه این مصرع از شعر «درآید» است. >7 ماه پیش
از آستانِ پیرِ مغان، سر چرا كشیم؟ حسین آهی مجری برنامه تماشاگهراز میگوید: «سرچراكشیم» در این غزل تركیب چندان فصیح و رسایی ندارد و به نظر نمیرسد عبارت درستی باشد. >7 ماه پیش
شگرد زبان ساده و تاثیرگذاری دارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد در برنامه «شگرد» گفت: در بیت اول ترانه «شگرد» واژگان كنار و مقابل تضاد خوشساخت و دلنشینی دارد. >7 ماه پیش
حافظ در بحر مضارع 100 غزل سروده است حسین آهی مجری برنامه تماشاگهراز میگوید: ابیات این غزل در بحر مضارع سروده است؛ این ملودی در اشعار دیوان غزلیات حافظ مقام سوم را دارد. >7 ماه پیش
بیمهر رخت روز مرا نور نماندست حسین آهی مجری برنامه تماشاگهراز میگوید: ابیات این غزل در بحر اخرب مكفوف محذوف سروده شده است؛ بحری كه در دیوان حافظ مقام هشتم را دارد. >7 ماه پیش
بیا كه قصر عمل سخت بیبنیاد است حسین آهی مجری برنامه تماشاگهراز میگوید: غزل 37 دیوان حافظ علامه قزوینی در بحر مجتث سروده شده، این بحر جزو دلپذیرترین ملودهایی است كه حافظ شیرازی به آن توجه داشت. >7 ماه پیش
كریم فكور و آثارش در ایرانآوا روزنامه توفیق درباره كریم فكور این هنرمند مینویسد:كریم فكور بیشتر اشعار خود را روی انتقاد از اوضاع اجتماعی تنظیم میكند. >7 ماه پیش
برو به كار ای واعظ، این چه فریادست غزل 32 دیوان حافظشیرازی علامه قزوینی با مطلع «برو به كار ای واعظ، این چه فریادست» هرچند كوتاه است؛ اما سهبیت آن پرآرایهترین اشعار حافظ است. >7 ماه پیش
رواق منظر چشم من آستانه توست غزل 34 دیوان حافظ علامه قزوینی در بحر مجتث مخبون سروده شده است این بحر در اشعار و غزلیات حافظ شیراز رتبه دومین مقام را دارد. >7 ماه پیش
چون كوی دوست است به صحرا چه حاجت است غزل 33 دیوان حافظ غلامرضا خانلری در بحر مضارع اخرب مكفوف سروده شده و در دیوان خواجه مقام سوم را دارد، در برنامه تماشاگهراز بیشتر بشنوید. >7 ماه پیش
خدا كه صورت ابروی دلگشای تو بست غزل «خدا كه صورت ابروی دلگشای تو بست گشاده كار من اندر كرشمههای تو بست» در بحر مجثت سروده است؛ در برنامه تماشاگهراز بیشتر بشنوید. >7 ماه پیش
آن شب قدری كه گویند اهل خلوت امشب است بحر رحمل مخذوف در غزلیات حافظ 36 بار تكرار شده و در اشعار مقام چهارم را دارد. >7 ماه پیش
هوای عشق مخاطب را به سوی آرامش میبرد خلیل شفیعی شاعر و منتقد ادبی در برنامه باغهنر می گوید: شاعر ترانه هوای عشق از شاخصههای امیدبخش و عاشقانه برای تاثیرگذاری بر مخاطب استفاده كرده است. >8 ماه پیش
زلفت هزار دل به یكی تار مو ببست واژه زلفت در 21 نسخه خطی دیوان حافظ با همین نام ضبط شده است. >8 ماه پیش
ما را زخیال تو چه پروای شراب است غزل بیست و نهم دیوان حافظ علامه قزوینی با مطلع «ما را زخیال تو چه پروای شراب است» در 9 بیت سروده شده است و در غزلهای 9 بیتی حافظ مقام دوم را دارند. >8 ماه پیش