نقش اقلیت‌های دینی در توسعه آموزش

نقش اقلیت‌های دینی در توسعه آموزش

علی طهران‌بند پژوهشگر تاریخ گفت: اقلیت‌های مذهبی در آغاز از سوی رومیان و اشكانیان در معرض آسیب بودند به مرور زمان و با تغییر در روند مذهب این آسیب‌ها كمتر شد و استقبال مردمی از مسیحیت افزایش یافت.

>7 روز پیش
فلسفه و اندیشه متعلق به همه كشورهاست

فلسفه و اندیشه متعلق به همه كشورهاست

علی طهران‌بند كارشناس و پژوهشگر تاریخ در گنج‌شایگان گفت: در برخی كشورها این نوع اندیشه‌ها از میان نرفته اما در سرزمینی نظیر ایران بخش عمده آن به دلیل تحولات ایجاد شده از بین رفته است.

>20 روز پیش
راستی و درستی آیین ایرانیان دوره باستان

راستی و درستی آیین ایرانیان دوره باستان

علی طهرانبند كارشناس و پژوهشگر تاریخ در برنامه گنج‌شایگان می‌گوید:در ایرانیان باستان آموزش را امری مهم بود و همه اقشار جامعه بر اساس ارزش و آرمان‌های شكل گرفته در جامعه آریایی، زندگی خود را پیش می‌بردند.

>25 روز پیش
تمدن و آموزش در ایران باستان

تمدن و آموزش در ایران باستان

به گفته علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ؛ پیش از پیدایش خط، ایرانیان باستان از طریق ادبیات شفاهی فرایند‌ذهنی اندیشه‌های خود را به یكدیگر منتقل می‌كردند.

>27 روز پیش
تولید‌كاغذ از دستاوردهای تمدنی است

تولید‌كاغذ از دستاوردهای تمدنی است

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ در برنامه گنج‌شایگان گفت: تاریخ گستردگی خطوط و تنوع ادبیات نوشتاری در دوره ساسانی آموزش را متنوع كرد.

>1 ماه پیش
آموزش در ایران دوره اسلام

آموزش در ایران دوره اسلام

علی طهران‌بند پژوهشگر‌تاریخ می‌گوید: از آنجا كه دین اسلام به آموزش و سواد و دانش تاكید فراوانی داشته است، مسلمانان از مجموعه دستاوردهای تمدن‌های ایران باستان و روم استفاده كردند.

>2 ماه پیش
ایرانیان در حوزه اداری خلاق و مبتكر بودند

ایرانیان در حوزه اداری خلاق و مبتكر بودند

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ در برنامه گنج شایگان گفت: گوناگونی طبقات اجتماعی وظایفی را بر دوش آموزگاران؛ برای مدیریت اداره كشور گذاشت.

>2 ماه پیش
روایتگری شیوه‌ای غیررسمی برای آموزش كودكان

روایتگری شیوه‌ای غیررسمی برای آموزش كودكان

علی طهران‌بند كارشناس و پژوهشگر تاریخ در برنامه گنج‌شایگان گفت: در آموزش‌های غیر‌رسمی خانواده به عنوان نهاد آموزشی نقش مهمی را ایفا می‌كرد.

>2 ماه پیش
تجارت و اقتصاد در تعاملات ایران باستان

تجارت و اقتصاد در تعاملات ایران باستان

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: بخشی از قوانین اخذ شده در دوره هخامنشیان ناشی از تاثیر ایرانیان با دیگر كشورها بوده است.

>5 ماه پیش
افسانه‌ها در ساختار آموزشی ایران‌باستان

افسانه‌ها در ساختار آموزشی ایران‌باستان

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر می‌گوید:در دوران باستان آموزگاران با بهره‌گیری از افسانه‌ها مفاهیمی چون عشق ،ورزش، راستی و درستی، جامعه‌شناسی را به دانش‌آموزان منتفل می‌كردند.

>5 ماه پیش
مادران راستی را به كودكان آموزش می‌دادند

مادران راستی را به كودكان آموزش می‌دادند

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر در برنامه گنج‌شایگان گفت: جامعه آریایی دوران ایران باستان برای آموزش دختران و پسران 7 سال به بالا شیوه متفاوتی را در پیش می‌گیرد.

>5 ماه پیش
بعد اجتماعی زنان در عصر شكار جایگاه ویژه دارد

بعد اجتماعی زنان در عصر شكار جایگاه ویژه دارد

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر در برنامه گنج‌شایگان گفت: انسان به تبع استفاده از صنایع مختلف نظیر آتش ابزارهای بیشتری را برای شكار ایجاد می‌كند و موفقیت‌هایی را نیز به دست می‌آورد.

>6 ماه پیش
آموزش و پرورش در ایران باستان

آموزش و پرورش در ایران باستان

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر سازمان آموزش و پرورش گفت: دوران ایران باستان یكسان نبوده و بر حسب زمان و مكان و موقعیت‌های ایجاد شده توسط حاكمیت‌ها دچار تغییر شده است.

>7 ماه پیش
شكل‌گیری اجتماعات انسانی در فلات ایران

شكل‌گیری اجتماعات انسانی در فلات ایران

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر می‌گوید: با سكنی‌گزیدن مردم در مناطقی چون حوالی دریاچه هامون؛ رودخانه هیرمند و مناطق مركزی ایران انسان به كشاورزی روی‌آورد.

>7 ماه پیش
مبنای آموزش در دوره اسلامی

مبنای آموزش در دوره اسلامی

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر در برنامه گنج شایگان گفت: در دوره اسلام آموزش بر مبنای اخلاق اسلامی بوده كه احادیث نبوی و قرآن الگوهای مناسب تربیتی را در اختیار آموزش و پرورش قرار داد.

>7 ماه پیش
ایرانی‌ها به آموزش و پرورش تمركز ویژه داشته‌اند

ایرانی‌ها به آموزش و پرورش تمركز ویژه داشته‌اند

علی طهرانبند كارشناس و پژوهشگر معاصر گفت: حركتی كه ایرانی‌ها پس از هجمه‌های سهمگین تاریخی انجام داده‌اند؛خود نوعی احیای فرهنگی و تمدنی است.

>8 ماه پیش
ساختار آموزشی ایران در دوره اسلامی

ساختار آموزشی ایران در دوره اسلامی

علی طهران‌بند پژوهشگر تاریخ‌معاصر در این باره می‌گوید: ایرانیان در دوره ایران باستان دارای ساختار آموزشی مناسبی بوده است؛ از دوره ورود اسلام آموزش شكل گسترده‌تری به خود می‌گیرد.

>9 ماه پیش
فلات ایران به لحاظ تاریخی اهمیت زیادی دارد

فلات ایران به لحاظ تاریخی اهمیت زیادی دارد

علی طهران‌بند كارشناس تاریخ معاصر می گوید: وجود رشته‌كوه‌های زاگرس، البرز و سلیمان، فضای محصوری را برای اجتماعات انسانی فراهم كرده است.

>9 ماه پیش
ارتباط كشفیات انسان با اساطیر

ارتباط كشفیات انسان با اساطیر

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر ایران می‌گوید: ایران باستان، آتش را كه مهمترین تحول از عصر غارنشینی تا دوره شكار می دانستند به شخصیتی به نام منوچهر نسبت داده‌اند.

>9 ماه پیش
اوستا كهن‌ترین متون دینی ایران

اوستا كهن‌ترین متون دینی ایران

علی طهرانبند كارشناس و پژوهشگر گفت: نگرش خاص ایرانیان باستان را می‌توان بخشی از كتاب اوستا (وندیداد، یسنا، گات‌ها و یسنا) مشاهده كرد.

>11 ماه پیش
فرهنگ ایرانی مبتنی بر راستی و درستی است

فرهنگ ایرانی مبتنی بر راستی و درستی است

علی طهرانبند كارشناس و پژوهشگر تاریخ معاصر می گوید: هدف آموزش در ایران رساندن جامعه به غایت و كمال انسانی بوده است.

>1 سال پیش
فلسفه نوافلاطونی مبنایی برای خردورزی و عقلانیت

فلسفه نوافلاطونی مبنایی برای خردورزی و عقلانیت

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: دوره ساسانی از جهت فعالیت‌های علمی و فرهنگی یكی از مهم ترین دوره های تاریخی است و مجموعه جندی شاپور در این دوره شكل می‌گیرد.

>1 سال پیش
موانع علم اندوزی در اوائل دوره اسلامی

موانع علم اندوزی در اوائل دوره اسلامی

علی طهران‌بند پژوهشگر تاریخ معاصر می‌گوید: تسلط حكومت بنی امیه از دمشق تا خراسان بزرگ فرصت فرهنگ‌سازی را از كشور گرفت.

>1 سال پیش
تلفیق آموزش های كهن و نوین در دوران اسلامی

تلفیق آموزش های كهن و نوین در دوران اسلامی

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: در دوران اسلامی مسلمانان به آموزه های جدید گرایش زیادی داشتند و برای دانستن بیشتر آثار و نظریات گذشتگان را پس نمی زدند.

>2 سال پیش